Nedir Bu Trabzonspor Token?
Trabzonspor bugün TRA$ yani Trabzonspor Token’ın 22 Eylül itibariyle halka satışının gerçekleştirileceğini duyurdu. Trabzonspor, sanırım Galatasaray’ın ardından Türkiye’de taraftar tokeni çıkaran ikinci takım oldu. Peki nedir bu token? Ne işe yarar? Kulüp(ler) için nasıl kullanılırsa yararlı olur? Çok fazla teknik detaya girmeden değerlendirelim.
Her ne kadar bazı haber siteleri haberi "Trabzonspor kripto para çıkarıyor" olarak verse de kripto paralar yani kısa coinler ile tokenler arasında önemli farklar var. Coinlerin kendilerine ait blok zincir sistemleri varken, tokenler blok zincir sistemleri üzerinde çalışan yapıdadırlar. Bununla beraber ve daha önemlisi coinlerin birbirlerine göre ve dolar, euro, vb. klasik para birimlerine göre pariteleri hatta borsaları vardır. Yani tamamen bir para birimi gibi işlem görürler, işlevlerine göre (ve elbette talebe göre) değer kazanabilir veya kaybedebilirler.
Ancak tokenlar belirli platformlar üzerinde vardırlar ve değerleri yalnızca talep-arz mantığı (burası önemli aklımızda tutalım) ile değerlendirilir. Basitçe (ve kabaca) hepimizin oynadığı oyunlarda bulunan ve o oyun hariç başka bir platformda işe yaramayan oyun paraları tokenlara bir örnek olarak düşünülebilir. Elbette bir kulübün bu tip yeniliğe imza atması önemlidir, ancak doğru kullanılırsa...Aksi halde oyun paralarından farkı kalmaz.
Socios platformu taraftarların sosyal etkileşimde bulunabilecekleri ve kulüplerin taraftar eğilimi yoklamalarında oy kullanabilecekleri blok zincir teknolojisi üzerine kurulmuş bir platform ve TRA$’da bu platform üzerinden kullanılabilecek. Trabzonspor tokeni 8 TL olarak satışa sunulacak ve bundan sonra talebe göre fiyat değişimleri yaşanacak. Trabzonspor kulübü tanıtım görsellerinde ve site yazısında, token sahibi olanların, socios platformu üzerinde anketlerde oy kullanabilme avantajını ön plana çıkarmakla birlikte mevcut süreç geçince oyuncularla tanışma vb. avantajları olabileceğine vurgu yapmış. Bu açıdan bakıldığında zamanlaması tartışılır. Zira başta da belirttiğim gibi bu varlığın değerini talep belirleyecek, şu an pandemi süreci nedeniyle oyuncu, yönetim, taraftar etkileşimleri pek mümkün görülmüyor. Anketlerde oy kullanmak hakkı ise hangi taraftarı ne kadar cezbeder soru işareti, hele ki anket konularının muhtemelen çoğu taraftarın ilgisini çekmeyen konularda olacağını da hesaba katarsak (kimse kulüp ile ilgili hayati bir konuyu taraftara sormayacaktır, sormamalıdır da). Eğer, kulüp tokenleri dar bir çerçeveden çıkarılmazsa, kulüpler için taraftardan yardım toplamaktan (dilenmekten) öteye geçmeyen yapıda olacaklardır.
Win-Win, Bırakmam seni, Tek bilek tek yürek, Feda, Hedef 61 gibi taraftardan para isteme kampanyalarında usta olan kulüplerimiz, eğer bu ilişkiyi sürekli isteyen, alan, talep eden taraf olmaktan çıkarıp etkileşimli bir yapıya büründürürlerse dijital dünya onlara sonsuz avantajlar sunuyor. Kulüpler taraftarları mutlu edecek, aidiyetlerini güçlendirecek onlarca iş yapabilirler. Her ölçekte organizasyon için bu tip işler değişen dünyanın ve sektörlerin olmazsa olmazı… İşte bunlar yapılırsa kulüp tokenleri anlam kazanabilir. Çünkü dedim ya ne kadar talep o kadar değer…
Kampanya olarak neler yapılabilir şöyle birkaç madde sıralayayım, elinde x miktar tokeni olan taraftara;
- Bir kulüp efsanesi veya mevcut oyuncu ile akşam yemeği yeme fırsatı,
- Bir derbi maçını şeref tribününde seyretme fırsatı,
- Her ay ayın oyuncusu, ayın golü, vb. seçilerek o oyuncunun formasını, veya golün atıldığı topu kazanma şansı,
- Kulüp kupalarının replikalarının açık arttırma yoluyla satılması,
- Bir taraftarın tesislerde bir gün serbest olarak dolaşma imkanı,
- Geçmiş efsane maçlara ait hatıra biletlerinin basılması,
- Herhangi bir maçta 1461. Bileti satın alan taraftara özel hediye,
Bir çırpıda benden bunlar çıktı, siz de aklınıza gelenleri sıralayın lütfen…
Bitirirken tekrar belirteyim, eğer kulüp, tokene talebi belirli kampanyalarla aktif tutmazsa hedeflenen 5 yılda 15 milyon Euro komik bir hedef olarak, tarihteki onlarcası arasında yerini alır.
Yorumlar
Yorum Gönder